Ik zat in verplichte militaire dienst in 1961
ik moest opkomen in Nijmegen, daar was het opleidingskamp
ik werd na de piepertijd (want zo heette dat), werd ik overgeplaatst naar Soesterberg bij de vliegbasis en ik dacht dat ik misschien wat dichter bij de straaljagers kon komen, want dat was mijn droom om straaljager-piloot te worden, maar helaas ik heb nooit een straaljager van dichtbij gezien laat staan er in gezeten, ik werd hofmeester bij de officiersmesh, dat was altijd wel lekker eten met de officieren mee.
op een gegeven moment vroegen ze mij of ik naar Frankrijk gestuurd wilde worden bij de NAVO het hoofdkwartier toen in Fontainebleau, en daar werd ik manusje van alles, daar verdiende ik toen in mijn vrije tijd als badmeester in het zwembad die op het kamp was een extra centje mee van 3 frank per uur, daar kreeg ik ook les in het duiken met perslucht en moest voor mijn duikbrevet naar zuid frankrijk om in het buitenwater, de middenlandse zee mijn franse duikbrevet te halen, brevet de plonge (brevet hier te zien) en dat was een leuke tijd, ik kreeg daar extra verlof voor,en daar hebben we gedoken naar een scheepswrak genaamd de Astree die volgens de duikleider op 60 meter diep lag, het was daar al behoorlijk donker en we konden daar maar 5 minuten blijven omdat de tocht naar boven toch behoorlijk wat tijd vergde, ik had een stuk rond lood meegenomen en anderen wat borden, daardoor kon ik gelukkig niet zo snel naar boven zwemmen want de luchtbelletjes moesten sneller gaan dan jij, er was ook een belgische arts bij die ging toch te snel naar boven en moest toen met de duikleider op ongeveer 5 meter aan een anker blijven hangen omdat hij waarschijnlijk last had van caission ziekte.
maar in het begin van het duiken in de middelandse zee had ik op een gegeven moment mijn neus niet goed geklaard en zat er bloed in mijn masker, daar heb ik een kleine oor-perforatie aan over gehouden die inmiddels weer genezen is.
Waar gebeurde anekdotes van het GVB te Amsterdam
Er stonden 2 trams bij het eindpunt pan lijn 10 in de Van Hallstraat.
In een van de Trams had een bestuurder een blinde geleidestok gevonden,
en daarmee waren ze onder veel gelach een scene aan het voor bereiden,
Tegen de tijd dat het tijd was dat de eerste tram moest vertrekken,
zette die bestuurder een donkere zonnebril op en onder begeleiding van de andere bestuurder met conducteur liepen ze gezamenlijk naar de tram,
al schuifelend en net zo doende alsof hij blind was met de blinde geleide stok zette zijn collega hem op de bestuurders zitplaats,
wees met zijn handen naar enkele knoppen en de bestuurdersknuppel,
en zei tegen hem nou de knoppen en bediening weet je verder wel te vinden Frans, je blijft toch tussen de rails,
Er zaten inmiddels al enkele passagiers in de tram,
en voordat zijn collega de deur uit was en alles uitgelegd had was de tram al leeg.
Gek hè, lachen !!!!
Nog een anekdote van het GVB
Van de lijn 32 op het Buikslotermeerplein in de avonddienst.
Vaak stonden we met 2 of 3 wagens aan het Buikslotermeerplein en we moesten dan vaak de wagen een stukje ophalen om na de koffie gelijk weer in de wagen te springen als het tijd was.
een van de collega’s ging dat ook weer doen, maar op een hele bijzondere wijze,
hij zette de wagen in de versnelling het waren automatische bussen en met de lucht van de deuren trok de motor als hij liep de bus toch vooruit,
hij ging ernaast lopen en deed net of hij de bus vooruit duwde.
De passagiers de op de halte stonden te kijken zeiden nou die is ook sterk!!!
Wat mijzelf een keer is overkomen.
Ik moest een shuttlebus uit de garage Noord halen om op een lijn naar Schiphol te gaan rijden,
ik had alles bij me, ik had getekend,
behalve het wagenlijnbordje dat was ik vergeten,
ik reed de bus tot voor de portiersloge en ik dacht ik ga het nog even halen,
maar het was erg koud en ik dacht ik doe de voordeur even dicht dan kan het even warm worden binnen.
We konden de voordeur aan de buitenkant dichtdoen aan de onderkant zat een schakelaar.
Ik ging naar buiten en drukte die schakelaar in,
maar ik was vergeten de bus op de handrem en in zijn vrij te zetten dus de bus ging automatisch rijden en ik stond buiten met de deuren dicht,
ik heb nog geprobeerd om de bus met handkracht tegen te houden maar dat lukte niet,
er stonden enkele collega’s te kijken in de portiersloge en die zagen mij zo bezig en schoten in de lach,
maar intussen reed de bus bijna de portiersloge binnen,
toen ik opeens bedacht de lucht van de deuren te halen,
er zat zo’n hendeltje rechts naast de deur, en langzaam stopte de bus door middel van de deurrem.
nog maar net 10 cm van de loge af.
De collega’s in de loge stonden in een deuk en ik had pijn in mijn rug van het proberen de bus tegen te houden.!!!!
Lachen !!!!
GVB
Toen ik nog reed op lijn 12 vanaf de Oostzaanstraat naar het centraal station reden we met AEC Monocontrols met semi-automatische schakeling
en die reden vrij comfortabel bij het beginpunt was een soort vluchtheuvel in het midden van de straat
met aan de kant een vrij klein huisje met een houten bank en daarboven een warmhoudplaatje
waar onze flesjes met koffie warm werd gehouden
het was een erg drukke lijn maar vrij kort en als we soms te laat waren vanwege de drukte op de weg
en de brug die vrij vaak open stond, dan regelden wij zelf vaak dat we weer op tijd kwamen voor de aflossing
dan zeiden we tegen onze voorganger bijvoorbeeld ga jij achterom via de spaarndammerdijk en de Houtmankade naar het CS
in de avondspits want dan hadden we veel passagiers richting de Spaarndammerbuurt.
Nog een anekdote van het GVB
Op een keer reed ik op lijn 23 Osdorp, ik reed toen op de Osdorperban als ik me goed herinner,
en ik reed met een vaartje van 40 – 50 km toen er een klein hondje voor mijn bus uitschoot
net dat ik het nog kon zien, daarachter rende een ander klein hondje achter het eerste hondje aan dat was een dwergpoedeltje en die rende onder mijn bus door, wat ik zag in mijn rechter zijspiegel, ik remde nog wel maar het was natuurlijk al te laat, ik voelde een hobbel waar ik over reed en stopte natuurlijk gelijk,
maar het hondje was behoorlijk gewond, de man van het hondje stond met het hondje in zijn armen, met een bloedend kopje,
ik stond bijna te janken toen ik het zag, want ik had thuis net zo een poedeltje thuis die me heel dierbaar was,
Ik ben later nog bij die man thuis geweest maar helaas het hondje was overleden. erg droevig
GVB
Ik had op een keer dienst op lijn 12 in de avonddienst en ik zag in de oostzaanstraat een leuk antiek bureautje staan als grof vuil, ik stopte en dacht die neem ik even mee, en ik vroeg aan een passagier of hij even wou helpen, en dat deed hij.
ik zette het bureautje even in het huisje van de GVB en ik ben hem na mijn dienst toen gaan ophalen, en heb het nog jaren gebruikt.
de nacht diensten waren voor mij toen ik boven de leeftijd van 50 jaar kwam een hele opgave, om een uur of 4 in de morgen kreeg ik behoorlijk last van de slaap, ik moest om die tijd altijd een paar rondjes om mijn bus rennen om een beetje wakker te blijven.
Anekdote uit mijn jeugd-tijd
Mijn Vader was poelier, op de Haarlemmerdijk 105 te Amsterdam, en die ging elke woensdag-avond naar de pluimveemarkt in Barneveld want die begon om één uur ’s nachts, en hij kwam meestal rond een uur of 3 , 4 terug met een wagen vol levende have, wij moesten die dan ’s nachts lossen en dat was met grote kratten die erg zwaar waren, hij had op die nacht ook een aantal ganzen meegenomen en die zaten ook in die kratten die kratten hadden een schuifluikje en de ganzen hadden die op een gegeven moment open weten te krijgen en waren er uit gekropen.
dus midden in de nacht gingen wij achter die ganzen aan om ze weer te vangen, dat was dus een hele klus en de halve haarlemmerdijk was toen door het tumult wakker, maar gelukkig konden we ze weer allemaal weer vangen, dat had eigenlijk gefilmd moeten worden want het was heel hilarisch.
In de Zaandijkstraat te Amsterdam
Ik had een volkswagen kever maar daar was de nokkenas van versleten, ik vond een sloopauto ook zo’n zelfde kever met een kapotte krukas, ik heb die motor eruit gesleuteld en meegenomen tot in de huiskamer ( wij woonden 1 hoog in de Zaandijkstraat te Amsterdam) en heb toen de kevermotor van mijn auto er ook uit gehaald en ook in de huiskamer op een aantal kranten heb ik beide motoren toen uit elkaar gehaald ( gesplitst) en de nokken as en de klepstoterstangen uit die motor met de gebroken krukas gehaald en in de motor van mijn kever gemonteerd en toen in mijn vw kever op straat voor de deur gezet.
en afgesteld en hij liep weer, wel een beetje rauw maar hij deed het en ik heb er nog aardig veel mee gereden.
Toen ik ongeveer 23 Jaar was
Ik moest van mijn vader, die toen op de albert-cuyp markt stond een Citroên HY Ace naar de garage brengen van de Albert Cuyp naar een garage op het Haarlemmerplein, waar hij altijd kwam een soort beunhaas (dus goedkoop hè) maar die Citroen HY had helemaal geen remmen meer ook de handrem deed het niet, ik zei ik doe het liever niet maar toch het avontuurlijke trok mij wel ik zei ik doe het wel maar na de spits, het was natuurlijk lang niet zo druk als nu het was ongeveer in 1965 .
Met een kloppend hart reed ik heel voorzichtig in zijn een of twee als ik een kruising naderde dan hield ik mijn rechterhand op de sleutel van het contact om zodoende als ik helemaal moest stoppen op de motor kon stilstaan, uiteindelijk heb ik de garage op het Haarlemmerplein zonder een aanrijding te veroorzaken met een zucht bereikt.
MET VAKANTIE IN FRANKRIJK MET DE CARAVAN
Wij stonden met een vrij oude caravan op een camping in Frankrijk bij een leuk meertje en er was ongeveer 3 km verder een soort supermarkt en ging daar even met de auto naar toe om wat boodschappen te halen. ik kwam daar een leuk Frans serveerstertje tegen die op de camping werkte en ik raakte met haar in gesprek (ik sprak een aardig woordje Frans) en ik had mijn boodschappen gedaan en zij ook, en toen zei ze in het Frans moet u met me meerijden en ik zei dat zou wel leuk zijn, enfin we reden samen terug naar de camping. en ik kwam bij mijn vrouw die zat lekker koffie te drinken voor de caravan, en die vroeg waar is je auto? Ik heel verbaasd auto?? Oh, die staat nog bij de supermarkt. ze kon niet meer bijkomen van het lachen, maar ik moest lopend mijn auto weer ophalen. dat was heel hilarisch lachen hoor!!!
Uitspraken van familie
Mijn vader zei vaak:
Heb je goed gegeten ? als het antwoord dan ja was,
zei hij: dan kan je lappen kakken
Nog een uitspraak van hem:
Beter mee verlegen als om verlegen, als hij iets gekocht of gevonden had wat hij niet direct nodig had.
Mijn oom ome Jo, die was boer in Ilpendam overleek
Die zei ook wel eens een mens kan 5 dingen tegelijk: poepen, piesen, kauwen, neuspeuteren, en gatklauwen.
En ook had hij een waterput waarbij het water vanaf het dak werd opgevangen en in die put belandde , daar dronk hij het water zo uit. Ik was daar ook een keer bij, hij vroeg toen moet je ook een slokje ik keek in de beker en zei “er zitten allemaal beestjes in” toen zei hij dat is toch niet erg dat is gratis vlees, en hij dronk het zo op met beestjes en al.
we waren vaak op vakantie in Spanje in Estartit en daar op het strand kon je een eiland zien liggen en ik dacht ik zwem daar even heen en terug ( ik kon vrij goed zwemmen) maar ik had me aardig verkeken op de afstand naar het eiland want er lag nog een klein zeilbootje voor de kust van het eiland die kon je vanaf het strand niet zien door de kromming van de aarde, enfin ik kwam daar na een uur of vier zwemmen toch aan, maar ik was te moe om toch weer terug te zwemmen, er was een kleine veerboot die een 2 uur later vertrok naar het vaste land en ik kon daar mee terug, ik dacht toen we ongeveer 1 km uit de kust waren, ik doe net of ik terug gezwommen heb, ik dook dus van de boot in het water, en mijn vader die op het strand zat te turen waar ik bleef, zag mij van die boot af-duiken ( hij kon erg goed op afstand zien) en zei tegen mijn vrouw daar komt hij aan, die was toch behoorlijk ongerust geworden.
Maar waren toch blij dat ik weer terug was, ik kreeg wel een standje van mijn vader.!!👿